fbpx

Hufvudstadsbladet är Finlands ledande dagstidning på svenska och växer snabbt digitalt. Nu satsar vi ännu mera på våra digitala produkter och söker en

Redaktionschef för läsarengagemang (audience engagement)

Som redaktionschef för läsengagemang jobbar du i gränslandet mellan analys, digital utveckling, marknadsföring och redaktion. Det här är en ny position som handlar om att skapa engagemang och interaktivitet med Hbl:s befintliga och potentiella prenumeranter.

Till ditt ansvar hör

  • att analysera vad som engagerar läsarna och skapa strategin för prenumerationstillväxt ur ett redaktionellt perspektiv 
  • att ansvara för ett operativt varumärkesbyggande i olika kanaler
  • att projektleda läsaraktiviteter som skapar gemenskap
  • att behärska och lära ut analytik

Du

  • är framåtblickande och entusiastisk med en stark samarbetsförmåga 
  • känner den finlandssvenska publiken väl men ser också möjligheter hos finskspråkiga läsare
  • är fascinerad av och har erfarenhet av digital produktutveckling
  • klarar av att förena en redaktionell syn med ett marknadsmässigt tänk 
  • har flera års erfarenhet av mediebranschen och det är en fördel om du har arbetat som journalist. Du har en bred kunskap och är utbildad antingen inom journalistik eller exempelvis marknadsföring
  • behärskar svenska på modersmålsnivå och använder även finska flytande

 

Du rapporterar direkt till chefredaktören och är en del av HBL:s redaktionella ledningsgrupp.

Om du är intresserad av jobbet kan du skicka en kortfattad beskrivning av dig själv och din bakgrund till chefredaktör Erja Yläjärvi erja.ylajarvi@hbl.fi. Berätta också för oss varför just du är rätt person att vara med och utveckla Hufvudstadsbladet. Skicka in din ansökan senast den 9 september.

På frågor svarar chefredaktören Erja Yläjärvi. Du kan också be att hon ringer upp, tidpunkten kommer ni överens om per mejl. 

Vi erbjuder dig jobb på en dynamisk redaktion i hjärtat av Helsingfors, konkurrenskraftig lön och en möjlighet att utvecklas professionellt. Hufvudstadsbladet är en del av KSF Media, det ledande svenskspråkiga medieföretaget i Finland. KSF Media ägs av Konstsamfundet.