MATERIALTIDTABELL OCH -SPECIFIKATION
Materialtidtabell
(Materialdeadline för storspridning är en vecka innan publicering)
PUBLICERINGSDAG | BOKNING | PRODUKTION | FÄRDIGT MATERIAL |
---|---|---|---|
PUBLICERINGSDAG: Måndag | BOKNING: to 10.00 | PRODUKTION: to 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: fr 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Tisdag | BOKNING: fr 10.00 | PRODUKTION: fr 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: må 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Onsdag | BOKNING: må 10.00 | PRODUKTION: må 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: ti 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Torsdag | BOKNING: ti 10.00 | PRODUKTION: ti 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: on 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Fredag | BOKNING: on 10.00 | PRODUKTION: on 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: to 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Lördag | BOKNING: to 10.00 | PRODUKTION: to 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: fr 10.00 |
PUBLICERINGSDAG: Söndag | BOKNING: to 10.00 | PRODUKTION: to 12.00 | FÄRDIGT MATERIAL: fr 10.00 |
AVBOKNING
Framsidesannonser bör avbokas senast en vecka före publiceringsdatum, textannonser senast två vardagar före publicering kl. 12.00.
Webbkampanjer bör avbokas senast två vardagar innan kampanjstart kl. 12.00.
Bilagor bör avbokas senast två veckor innan publicering.
För avbokning som inte sker inom tidsfristen debiterar vi 50 % av annonsens pris.
Avvikande boknings- och materialtidtabell
PUBLICERINGSDAG | BOKAS SENAST KL. 10 | MATERIAL SENAST KL. 10 |
---|---|---|
PUBLICERINGSDAG: 16.4.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 12.4.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 13.4.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 19.4.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 13.4.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 14.4.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 28.5.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 25.5.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 25.5.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 29.5.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 25.5.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 25.5.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 30.5.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 25.5.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 25.5.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 23.6.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 20.6.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 21.6.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 27.6.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 21.6.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 22.6.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 8.12.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 5.12.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 7.12.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 24.12.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 20.12.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 21.12.2022 |
PUBLICERINGSDAG: 27.12.2022 | BOKAS SENAST KL. 10: 21.12.2022 | MATERIAL SENAST KL. 10: 21.12.2022 |
MATERIALSPECIFIKATIONER
Material i print
Tekniska specifikationer för annonstryck
Färdigt tryckmaterial ska vara i PDF-format med text som vektorinformation.
Typsnitten bör vara inbäddade eller inkluderade i PDF:en.
Bilderna i PDF:en ska vara konverterade till en coldset (uncoated) CMYK-färgprofil. Gärna tryckeriets egen CMYK-profil.
Bildernas färgteckning bör vara under 220%.
Fontstorlek minimi 8 pkt (svart på vitt botten), minimi 10 pkt på färgbotten. Vi rekommenderar minimi 12 pkt groteska typsnitt då det är frågan om vit text på flerfärgsbotten.
All svart text och grafik (svarta logon etc.) ska ha färgvärdet C=0, M=0, Y=0, K=100, dvs. 100% endast på K (svarta) lagret.
Resolution 200 dpi.
Dokumentens sidstorlek bör överensstämma med bokad annonsplats.
Ifall ni skickar originalfiler (InDesign filer, bör alla bilder och fonter vara inbäddade eller inkluderade).
Tekniska specifikationer för bilagor
Samma specifikationer som för annonstryck, men alla heatset (coated) sidors resolution bör vara 300 dpi och färgmängden max 280 %.
Hybridbilagor bör ha mittuppslaget och ingångssidan enligt heatset (coated), resten coldset (uncoated).
Sidorna levereras som skilda sidor och numrerade enligt sidorna – inte som uppslag.
Använd gärna PSO_MFC_Paper_bas.ICC profil för Heatsettryck (coated) från Sanomas profilpaket (ladda ned här).
Installera tryckeriets CMYK profil
1. Ladda ner Sanomapainos färgprofil här (”Sanomapaino väriprofiilit ja asetukset 2018”).
2. Zip filen innehåller en fil som heter ”SanomaNewspaperIFRA26.icc”, denna fil är CMYK-profilen för din Photoshop och är lämpad för coldset (uncoated) tryck.
3. Öppna Photoshop.
4. Klicka på ”Redigera”, sedan på ”Färginställningar”.
5. I färginställningsrutan finns på högra sidan en ”Läs in…” knapp, tryck på den.
6. I dialogrutan, sök fram filen ”SanomaNewspaperIFRA26.icc”, klicka på den, och klicka sedan på ok.
Alla bilder du konverterar till CMYK kommer automatiskt att använda tryckeriets CMYK-profil härefter. Denna profil är optimerad för coldset (uncoated)-tryck och fixar bl.a. bildens färgmättnad i mån av möjlighet. Färgprofilen i InDesign behöver inte installeras skilt.
Det räcker att bilderna är behandlade i Photoshop med tryckeriets färgprofil. Då materialet är klart i InDesign väljer du att exportera Adobe PDF-utskrift i högupplösning och utan färgkonvertering. Detta görs i exporteringsmenyn på ”Utdata”-fliken under ”Färgkonvertering”. Värdet bör vara ”Ingen färgkonventering”.
Grafisk service
Skicka oss ett utkast, din text i form av ett Microsoft Word-dokument, samt logotyp och bilder separat (jpg, .pdf, .ai, .psd, .png)., så utformar vi din annons.
Material för annonser som produceras hos KSF Media bör skickas senast två arbetsdagar före publicering kl 14.00 (observera att material som ska översättas bör levereras fyra arbetsdagar innan publicering). För produktion av annonser debiterar vi 30 €/annons (+ moms 24 %). För att underlätta processen ber vi er notera publiceringsdag för annonsen i rubrikfältet då ni skickar in ert material för översättning.
Digitalt material
Inlämning
Webbannonser bör skickas till KSF Media senast två arbetsdagar före kampanjstart.
Färdiga material (Bild / HTML5)
Kontrollera max. filstorlek i placeringstabellen nedan. Den maximala filstorleksvärdet är låst, vi kan vi tyvärr inte ta emot större filer. Denna gräns finns till för att bidra till en bra kundupplevelse på vår sajt, och för att allt annonsmaterial hinner ladda innan kunden klickar sig vidare på sajten.
Format:.jpg eller .png.
Resolution 72 dpi, RGB färg.
Eftersom vi tar hänsyn till GDPR ger vi våra användare valet att själva bestämma ifall de önskar se annonser/banners som innehåller tracking på våra sajter. Vi rekommenderar därför inte tracking eftersom det påverkar det önskade antalet visningar negativt. OBS! E-tidningen/HBL365 applikationen tillåter inte tracking över huvudtaget.
Alla filer som tillhör HTML5-materialet räknas till den totala filstorleken.
Grafisk service
Vi behöver:
Ett manuskript (textdokument) i Word-, Open Office- eller PDF-format.
Bildmaterial, logo och övriga grafiskt material ni vill använda (jpg, .gif, .pdf, .ai, .psd, .png).
En anvisning hur ni vill ha materialet ställs upp, enkla instruktioner för annonsproducenten.
Länken som bannern ska kopplas till.
Bannerns storlek.
Material för webbannonser som produceras hos KSF Media bör skickas senast två arbetsdagar före kampanjstart. För produktion av webbannonser debiterar vi 30 €/annons (+ moms 24 %).
Bannerplaceringar och maximala filstorlekar
PLACERING | STORLEK (PX) | .JPG, .PNG | HTML5 |
---|---|---|---|
PLACERING: MAX PARADPLATS | STORLEK (PX): 980 X 552 | .JPG, .PNG: 80 KB | HTML5: 200 KB |
PLACERING: PARADBANNER | STORLEK (PX): 980 X 400 | .JPG, .PNG: 80 KB | HTML5: 200 KB |
PLACERING: PANORAMA | STORLEK (PX): 980 X 120 | .JPG, .PNG: 80 KB | HTML5: 100 KB |
PLACERING: DIGIHELSIDA DIGIHELSIDA MOBIL | STORLEK (PX): 620 X 891 300 X 431 | .JPG, .PNG: 80 KB 65 KB | HTML5: 200 KB 100 KB |
PLACERING: DIGI FRAMSIDA DIGI FRAMSIDA MOBIL | STORLEK (PX): 1920 X 1080 300 X 600 | .JPG, .PNG: 200 KB 65 KB | HTML5: - 100 KB |
PLACERING: JÄTTEBOX | STORLEK (PX): 468 X 400 | .JPG, .PNG: 40 KB | HTML5: 100 KB |
PLACERING: DUBBELBOX | STORLEK (PX): 468 X 600 | .JPG, .PNG: 80 KB | HTML5: 200 KB |
PLACERING: FÖRLÄNGD STORTAVLA | STORLEK (PX): 160 X 600 | .JPG, .PNG: 40 KB | HTML5: 100 KB |
PLACERING: BOX | STORLEK (PX): 300 X 300 | .JPG, .PNG: 40 KB | HTML5: 100 KB |
PLACERING: NATIVE | STORLEK (PX): N/A | .JPG, .PNG: - | HTML5: - |
PLACERING: MOBIL | STORLEK (PX): 300 X 300 | .JPG, .PNG: 65 KB | HTML5: 100 KB |
PLACERING: E-TIDNING HELSIDA | STORLEK (PX): STÅENDE 1536 X 2008 LIGGANDE 2048 X 1496, 1024x748px (endast still bild) | .JPG, .PNG: 200 KB | HTML5: rekommenderas ej |
PLACERING: E-TIDNING FRAMSIDA HBL365 | STORLEK (PX): STÅENDE 1536 X 2008 LIGGANDE 2048 X 1496 | .JPG, .PNG: 500 KB | HTML5: - |
OBS! VI FÖRBEHÅLLER OSS RÄTTEN ATT LÅTA BLI ATT PUBLICERA OLÄMPLIGT, OLAGLIGT ELLER PÅ ANNAT SÄTT DISKUTABELT MATERIAL.
Video
Format och audio
Format:MP4
Stereo audio 44.1 kHz eller 48 kHz
Ljudnivå:-23 LUFS (EBU R128)
Video bitrate: 8 000 – 16 0000 kbps
Audio bitrate: 60 kbps, max 128 kbps
Max storlek
1 920 x 1 080 px / 25 fps
Desktop: 980 x 400 px (aspect ratio: 2,45)
Mobil:Dimensioner: 300 x 150 px (ar: 2)
Videons maxstorlek:60 Mb (host KSF Media)
Anmärkningar
Normalt visas Desktop-videoannons i annonsplatsen parad vars dimensioner är 980 x 400 px. Därav kommer det relativt smala proportionen (jämför 2,45 med 1,78 d.v.s 16:9).
För mobil gäller detsamma, standard annonsstorlek på mobiler är 300 x 150 px.
Ifall det är svårt att få videomaterialet att passa i dessa proportioner kan även 16:9 användas i specialfall.
Annonsören skall vara beredd att leverera materialet även i original kvalitet. Vid behov trans-kodar vi om videomaterialet till lämpligt format.