HBL når kostnadseffektivt rätt målgrupp

CASE: BUSTER

 

Buster Boats är Europas största konstruktör och tillverkare av aluminiumbåtar. Av de drygt 125 000 aluminiumbåtar de under 60 år sjösatt runt om i världen är den största delen fortfarande i bruk. Under Buster-namnet har man tillverkat aluminiumbåtar från och med år 1976, men Busters historia inleddes redan år 1955 då den första Kello-båten tillverkades. Till Busters modellsortiment hör 18 båtar, av vilka den minsta är Buster Mini på knappa fyra meter och den största Buster Phantom på nästan tio meter. 2/3 av produktionen exporteras. Busterbåtarnas tillverkare, Inhan Bruk Oy Ab, är sedan 2016 dotterbolag till Yamaha Motor Europe. Företagets huvudkontor finns i Reso och produktion en i Ähtäri. www.buster.fi

Anders Kurtén, Produktutvecklings- och marknadsföringsdirektör på Buster Boats berättar varför de valde att annonsera i HBL:s kanaler;

– HBL når noggrant och kostnadseffektivt rätt målgrupp och att ha våra varumärken synliga på kustområdet mellan Lovisa och Karleby är en väsentlig del av vår övergripande varumärkeshantering. KSF Media har en extremt sakkunnig och flexibel kontaktperson som proaktivt jobbar med oss för att verkställa marknadsföringsplanen.

Kampanjen i fråga var lanseringen av modellsortimentets flaggskepp, Buster Phantom inför båtsäsongen 2017. Kampanjen genomfördes som en rad hel-/framsidesannonser I HBL samt en digital kampanj.

Målsättningarna var att öka trovärdigheten i ett för oss helt nytt segment samt att skapa medvetenhet kring varumärket Buster i.o.m. det nya flaggskeppet. Målsättningen var att snabbt öka medvetenheten hos båtintresserade potentiella kunder om att Buster tagit steget upp bland stora, effektiva, prestandainriktade öppna aluminiumbåtar.”

Kampanjens resultat

– Resultatet var gott – som en helhet uppnådde vi försäljningsmålen för Phantom för den Finska marknaden. Samtidigt såg vi också positiva resultat som inföll följande båtsäsong då Phantoms efterföljare, nya Buster Magnums och Supermagnums första årets produktion redan under introduktionshösten sålt slut. Sammanfattningsvis kan vi också konstatera att KSF Media som helhet skött kundförhållandet exemplariskt, säger Kurtén.

 

Bildresultat för buster logo"

 

 

0 I like it
0 I don't like it